Příležitost nebo hrozba?
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1115 o dodávání na trh EU a vývozu z EU některých komodit a produktů spojených s odlesňováním a znehodnocováním lesů“ (dále „nařízení“) je závazný legislativní nástroj Evropské unie, který se přímo uplatňuje ve všech členských státech.
Další z mnoha nařízení, které se na nás z Evropské Unie valí každým rokem, měsícem, dnem. Člověk už se v těch legislativních opatřeních a omezeních začíná ztrácet a není dne, kdy by nevyšel nějaký nový podnět týkající se chystaných legislativních změn, které dopadnou na nás jako podniky.
Pojďme se podívat na toto nařízení, které tedy v současnosti bylo odloženo o rok. Globálně se toto nařízení týká produktů, které ke své výrobě spotřebovávají přírodní zdroje – lesy. V našem případě gumárenského průmyslu se to týká kaučuku.
Přírodní kaučuk je nezbytný pro evropský pneumatikářský a gumárenský průmysl. Má jedinečné vlastnosti.
Přírodní kaučuk pochází ze stromu Hevea brasiliensis a pochází především z jihovýchodní Asie, západní Afriky a Jižní Ameriky. Výroba pneumatik představuje 73 % světové spotřeby přírodního kaučuku, přičemž každá pneumatika využívá 20-40 % hmotnosti tohoto kaučuku (etrma.org).
EU je zcela závislá na dovozu přírodního kaučuku – a to především z Indonésie, Thajska, Malajsie. Dodavatelský řetězec je rozmanitý a zahrnuje jak drobné farmáře, tak prodejce, zpracovatele a výrobce. V rámci tohoto procesu se denně sbírá, zpracovává a přepravuje stovky tun materiálu, než se dostane k výrobcům pneumatik a pryžových výrobků. Toto s sebou nese neskutečné množství logistického zajištění.
Cílem EUDR je zabránit přístupu na trh EU komoditám a odvozeným produktům, které způsobily odlesňování (po prosinci 2020) a jejichž výroba nerespektuje národní legislativu země původu.
Obecně se mi vždy principy nařízení líbí a směr je v globálním měřítku správný. Ale jakmile začnete číst nařízení říkáte si, jak lze z jednoduchého tvrzení udělat složitou smět informací, ve kterých se podniky ztrácejí.
Celé nařízení EUDR k dispozici zde - https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=CELEX:32023R1115
Naše společnosti, díky tomu, že pracují s pryžovým odpadem, nejsou přímými konzumenty přírodního kaučuku ve svém výrobním programu, a tak se nás toto nařízení v přímém řetězci netýká. Naopak, mohla by to být příležitost, kdy firmy, jež ve svém výrobním programu mají přírodní kaučuk budou hledat alternativy, jak tyto zdroje nahradit, pokud tyto zdroje se stanou nedostatkovým zbožím z důvodu plnění daného nařízení. Avšak je to běh na dlouhou trať, aby systém EUDR mohl být funkční, musí být zajištěn řetězec monitoringu náležité péče. Není-li žalobce, není soudce, a tak se může pro mnohé podniky zdát, že se jedná zase pouze o byrokratický balíček povinností, které musí firmy plnit, aby pokračovali v jinak stejných podmínkách, než nastane globální krize v nedostatku kaučuku. V ten moment se začne problém řešit znovu a lépe. Lépe chápejte v hledání alternativních zdrojů, v ustoupení zažitých vzorců týkající se gumárenských směsí a požadavků například automobilového průmyslu a trhu na perfektní design výrobků bez hlubšího zamyšlení nad čerpáním těchto zdrojů. V tu dobu se snad dostane více do popředí recyklovaný materiál, který bude významnou alternativní surovinou. Firmy musí dostat stimul a motivaci však tyto alternativní druhotné suroviny využívat a umět tyto suroviny efektivně a ekonomicky zpracovat na suroviny potřebné pro výrobní proces. Nicméně i spotřebitelé by měli slevit ze svých konzumních návyků a preferovat zboží pocházející z recyklovaných materiálů, aby se globálně spotřeba kritických surovin snížila.
Autor: Pavla Toboláková,
Manažer pro kvalitu a udržitelnost RPG Recycling, GELPO, ASSCO.

